Toimintakertomus 2004

Vuonna 2004 Joensuun seudun vanhapiikaseura - VanPi pyrkii vakiinnuttamaan asemansa Suomen ja Joensuun yhdistyskentällä. Yhteistyötä muiden yhdistysten kanssa jatketaan ja mahdollisuuksien mukaan lisätään. Yhteistyötä tai suunnitelmia yhteistyöksi on jo Ujot Mualaispojat ry:n, Akateemisen Siperia Seuran ja Joensuun opiskelevien aikamiespoikien kanssa.

Seuratoiminnassa jatketaan ensimmäisenä toimintavuonna hyviksi koettuja aktiviteetteja sekä mahdollisuuksien mukaan lisätään uusia harrastuksia. Uudet seura-t-paidat pyritään painattamaan mahdollisimman pian. Tätä varten valitaan yksi tai useampi vastuuhenkilö. Krokettikausi avataan toukokuun viimeisenä viikonloppuna, jolloin juhlitaan samalla VanPin 1-vuotissyntymäpäiviä. Krokettietiketin osalta pukeutumissäännösten noudattamista pyritään valvomaan tarkemmin ja huomauttamaan jäsenille niiden rikkomisesta. Hameen tai mekon sekä päähineen käytön lisäksi vanpien toivotaan käyttävän krokettipeleissä myös mascaraa eli ripsiväriä. Avecien ja muiden vieraiden kohdalla voidaan säännöksistä tarpeen tullen joustaa, kuitenkin kummityttöjen toivotaan niitä noudattavan. Piknikeillä noudatetaan edelleen terveellistä linjaa ns. ruokapyramidia mukaillen, eikä alkoholin hinnanalennusten (maaliskuu 2004) anneta vaikuttaa ruokajuomien valinnassa. VanPi osallistuu jälleen ryhmänä Ilosaarirockiin. Vuonna 2004 pyritään seuran lipulle saamaan salko. Kesämatka 2004 järjestetään, ja sitä valmistelemaan perustetaan oma työryhmä.

Alkusyksyllä järjestetään sadonkorjuujuhla, mikäli puutarhatoiminta on ollut menestyksekästä. Syyskauden toimintaa pyritään järjestämään edellisvuotta enemmän. Seuralle valittavat toimielimet (vastuuhenkilöt) koordinoivat toimintaa omalla alallaan ja yhteistyössä muiden seuran jäsenten tai yhteistyöseurojen kanssa pyrkivät järjestämään vanpeille tervehenkisiä ja kehittäviä aktiviteetteja. On huomattava, että muitakin tahoja kuin virallisia yhteistyöseuroja voidaan käyttää apuna seura-aktiviteettien järjestämisessä.

Joensuun seudun vanhapiikaseura suosittelee jäsenilleen alkoholin kohtuukäyttöä ja muistuttaa suurkulutuksen rajoista (naisilla 16 annosta/vko, 5 annosta/nauttimiskerta). Ns. viina-annospankkitoimintaa kehitetään. Viina-annospankki toimii siten, että viinaoikeuksia voidaan "lainata" kaverilta, joka ei ole omaa annosmääräänsä käyttänyt kokonaan ko. viikolla (vrt. teollisuuden päästökauppa). Myös omia, edellisiltä viikoilta käyttämättä jääneitä viinaoikeuksia voi hyödyntää.

Seuratoiminnan dokumentoinnista on huolehdittava. Seuran www-sivut on pidettävä ajan tasalla ja tapahtumien valokuvaaminen on pyrittävä järjestämään.

Jäsenhankinnassa noudatetaan maltillista linjaa. Jäsenmäärää ei ole tarkoitus kasvattaa merkittävästi, ja uusien jäsenten osalta painoarvoa annetaan hakijan omalle aloitteellisuudelle sekä näytöille vanhapiikuuden saralla.