De Heeren van Schokland

Ergens rond het jaar 1997 besloten enkele heren met roots in de tropische landbouw om eens gezellig een boot te huren waarmee ze een paar dagen konden gaan zeilen van Friesland naar de wadden.
Hans Mensink en de heren Schokker vonden een opmerkelijk schip die aan de voorwaarden qua comfort en kosten voldeed. Bij volgende tripjes namen ze vrienden mee die zelf ook weer vrienden meenamen, en zo ontstond een los-vast verbond van Heeren die zich rond Koninginnedag en in september op het water begaven voor een meerdaagse trip over de wadden of het IJsselmeer. Aangezien we in de begintijd diverse keren de Lemsteraak Schokland huurden, het voormalige eiland Schokland een mythische zweem van vastberadenheid en gemeenschapszin heeft en de familie Schokker hier historische banden mee heeft, werd de naam Heeren van Schokland de 'bedrijfsnaam' van dit gezelschap.
Hans Zijlstra organiseert de zeiltrips. Hans Mensink is de vaste schipper/kapitein. Favoriet scheepstype is dus de Lemsteraak.

De lotgevallen van de bemanning onder de bezielende leiding van captain Mensink (zeer ervaren en in bezit van Vaarbewijs I en II) kunt u op deze pagina's volgen. Mental coach Johan heeft ter lering wat geluidstimulatie voor u in petto. De min of meer vaste crew stelt zich hier alvast even summier aan u voor.

1999
In september 1999 trokken we erop uit met de Lemsteraak Schokland. Aan boord HansM, HansZ, Edo, Jamy, Dick, Hein en nog een piloot. Zie de compilatie op YouTube.

2000
Geen beelden van de tocht in 2000. Het fotorolletjes-tijdperk zullen we maar zeggen.

2001
Van 3 t/m 6 mei 2001 werd met de Schokland gevaren vanuit Makkum naar Terschelling. Op het eiland werd de vakbekwaamheid getest van de plaatselijke slager en vuurtorenwachter (zie foto's), per tandem het eiland verkend en werd bij Hessel de champagne aangerukt voor de vermeende verjaardag van Ierse gast Paul. Helaas waren er op de terugweg bij het binnenvaren van Harlingen problemen met de motor. We waren genoodzaakt door een sleepboot de haven binnengeleid te worden. Het schip bleek sowieso nodig aan onderhoud toe te zijn. De Schokland is vervolgens enige tijd uit de vaart geweest voor een algehele revisie. Ondanks wat onenigheid met de eigenaren over de afwikkeling van de kosten houdt de bemanning nog steeds van ons oerschip Schokland. Voor de gehele fotoreportage klik hier.

2002
In najaar 2002 werd met de Gib Sea Meeuw gevaren rond Hoorn en Enkhuizen met aan boord: Mensink, Jurriaan, Dick, Hans Z, Joris, Antal, Pim en Krook. Het gaat allemaal een stuk schuiner, maar voor de afwisseling is het ook wel eens leuk. We zijn echter meer wadvaarders dan IJsselmeervaarders, dus...

Met De Morgenster op het Wad, oktober 2003 Met De Morgenster op het Wad, oktober 2003

2003
Begin oktober 2003 werd met de Lemsteraak Morgenster een trip vanuit Harlingen richting Wadden ondernomen. De crew was deze keer op slechts enkele plaatsen gewijzigd. Krook ontbrak wegens een bedrijfsfeestje. Nieuw was Robert aan boord, terwijl Emile weer terug van weggeweest was. Charles miste zijn maiden trip vanwege een trouwerijtje, maar was in (financiele) gedachten bij ons.
Eindelijk vielen we dan een keer droog. Weliswaar niet gepland, maar wel zo spannend. De nieuwsgierig rondzwemmende zeehond was een hoogtepuntje. Eigenlijk zelden zulke enthousiaste reacties gezien op 'droogvallen'!
Later zagen we nog wat losse zeehonden en Friese dames.
Speciale aandacht voor de andere ornithologische hoogstandjes: een vink annex Graspieper en duikende Jan van Genten. Details op de natuurbelevingsite.

Ondanks de vreselijk slechte weersvoorspellingen viel het weer heel erg mee. Met name op zondag stond er een prettig windkrachtje 5 met een straf zonnetje. Aan weerskanten zagen we in de verte regenbuien en regenbogen.

2004
In 2004 zijn we op pad gegaan van 7 t/m 9 mei met de Lemsteraak Morgenster. Deze is inmiddels verkocht en niet meer in de verhuur. In 2004 stonden er meer spannende dingen te gebeuren. Twee crewleden trouwden, waarvan een zelfs met een zangeres (inmiddels weer uit de hitparade geduveld). Een ander vast crewlid werd voor het eerst vader ! Genoeg redenen dus om nog even een keer goed droog te vallen ;-)
Uiteindelijk zijn we vrijdags met een straf windje en enige buien vertrokken uit Harlingen. Voor het eerst deden we Vlieland aan. Het aanmeren alleen al trok drommen kijkers :-) Zaterdagochtend gingen enkele bemanningsleden aan boord van de KNRM speedboten voor een demo. Vervolgens koers gezet naar Terschelling. Uiteraard werd vriend Hessel met een bezoek vereerd tot in de late uurtjes. Zondagmiddag met een prettig zonnetje terug naar Harlingen. Het was weer fantaaaaaaaaaastich ! En deze keer hebben we een mooie opname van ca. 40 minuten op video. Nu met de opnamen van 2005 beschikbaar op DVD!

De Morgenster te Terschelling, mei 2005

2005
De tocht van 2005 (20 t/m 22 mei) was qua zeilen de beste tot nu toe. Het ingespeelde team kon genieten van goede wind met meestentijds een lekker zonnetje. Op de heenreis raakten we verzeild in het deelnemersveld van de Harlingen-Terschelling race die op de terugweg waren. Onze boot was welhaast de enige die naar de eilanden ging.
Dick vierde zijn verjaardag en ontving van Erik enkele toepasselijke kadootjes. De lierhandel ging overboord en bijna tegelijkertijd verwondden Erik, Dick en Hans zich tot bloedens toe.
Vlak voor de haven van West-Terschelling begroette een zeehond met vis in de bek ons. Een partijtje voetbal op het strand voor de Walvisch zette het begin van de avond in. We werden uitgedaagd voor een potje panna, dat later bij Hessel resulteerde in een potje schuren :-)
Zaterdags de oversteek naar Vlieland en weer terug naar Terschelling. Na een goed diner bij Lobke werd Hessel opnieuw met een bezoek vereerd. Hij viel nu wel door de mand met zelfs dezelfde grapjes als de avond tevoren ! De stem van zijn dochter vergoedde echter veel.
De terugreis op zondag gaf het ideale zeilweer: straf windje met dito zon. Door de tegenwind was het wel een langdurige tocht waardoor er in de haven van Harlingen snel afscheid genomen moest worden. Voor 2006 staat een zeil-outfit voor de crew op de planning. Ik ben benieuwd !

2006
In 2006 zeilden we in het lange weekend van 15 t/m 17 september, met de Lemsteraak Saeftinge vanuit Makkum. Deze 15 meter lange Lemsteraak is zeer ruim en in een zeer goede staat van onderhoud.
Deelnemers: Hans M, Hans Z, Robert, Wim, Jurriaan, Dick, Pim, en Antal. Nieuw aan boord zijn: Charles, Humbert en Martijn. Een crew van 11 man dus.
Op vrijdag zeilden we met ideaal weer (zon + wind) naar Oudeschild op Texel. In de VOC-tijd was Oudeschild de haven waar de grote retourschepen naar Oost-Indie voor anker gingen, alvorens ze naar de Oost afvoeren. De haven lag nu echter vol met enorme Texeler kotters. Het leek wel of de subsidiekraan even wagenwijd had opengestaan. Na een biertje op het terras bij het VOC kanon gingen we per taxi naar De Koog. Dat was een tegenvaller: Loret de Mar was er niets bij.
Zaterdagochtend richting Terschelling, een mooie tocht met onderweg veel zeehonden. Er kwam een uitgeputte fluiter/ rietzanger/ tjiftjaf aan boord. We waren net te laat voor een korte doorsteek via het Scheurrak (een toepasselijke naam) en moesten vervolgens weer helemaal omvaren om de haven met een prachtig rood ondergaande zon te bereiken. In ons kielzog voer onze oude vriend Schokland mee. Omdat we laat waren dronken we even kort wat in het Amsterdams koffiehuis om vervolgens per taxi een bezoek aan Hessel te brengen.
Zondags zeilden we onder een matig zonnetje weer terug naar Makkum via Kornwerderzand. En dat alles voor het eerst in onze team-outfit. Speciale dank aan sponsor Performance to the Max, de deze keer zeer exquise kok Antal (we gaan voor een Michelin ster) en Robert voor het regelen van de opdrukken. En natuurlijk Mensink voor zijn AA jassen en zijn kranig kapiteinschap. Keep up the good work ! In 2007 vieren we ons 10-jarig jubileum. Een idee is om dan ook eens vanuit het Lauwersmeer naar Schiermonnikoog te varen met Cornish Crabbers, zie de site van Waddeninzicht.

Nieuw ! Video's van zeiltrip 2005 + 2006 (in 3 delen) op Youtube (zoekwoord Heeren van Schokland):

2007
In 2007, tijdens ons tweede lustrum, gingen we zeilen in het lange weekend van 17 t/m 19 augustus, nu met de Lemsteraak Vrouwe Franciska, zie hier.
Deze ligt overigens ook in Makkum (per 2008 overigens helaas in Sneek!). Deelnemers: Erik, Robert, Martijn, Hans Z, Antal, Jur, Hans M, Krook, Charles, Emile, Pim, en debutant Melcher. Het weer was wederom prachtig. Melcher nam een mooie klassieke werphengel mee, maar ving helaas niets (hoewel ;-). Captain Hans nam een koperen scheepstoeter in ontvangst, vanwege zijn 10-jarige staat van dienst. Chapeau ! Zaterdagavond gingen we strandzeilen op het strand bij West aan Zee, Terschelling. Duidelijk was dat de lichte mannen een stuk beter vooruit kwamen dan de zwaargewichten, die al rap de loungechairs van het strandpaviljoen bij Paal 8 opzochten. Op zondag vertrokken we rond 9.15 uur vanuit Terschelling en voeren over het wantij richting Makkum. Een Duits scherp jachtje konden we ternauwernood ontwijken. Rond 17.30 legden we aan in Makkum, tegenover de werf van De Vries Yachts. Wat nog te overwegen is, is om de volgende keer eens te varen op het Oostwad, rond Schiermonnikoog, zie de site van Oostwad.
Er ligt in 2008 ook weer een Lemsteraak in Harlingen, de 17,5 meter lange Brave Hendrik.

Een eerste set foto's van 2007 kun je online hier bekijken.
Echt mooie foto's van deze trip op de site van Martijn.

Nu ook de film van 2007 in 6 etappes op YouTube. Zoek op woorden Heeren van Schokland 2007 of begin hier met nr 1 van 6:

2008
In 2008 varen we twee keer in de zomer! In het weekend van 26/27 juli voeren we voor het eerst met een Schokker, de Wylde Wytse, vanuit de Zuiderhaven in Harlingen naar het Wad. Deze Schokker is vanuit Oostfriesland recent naar Nederland gehaald, zie de site van Lemsteraak Brave Hendrik. Opvarenden: HansM, HansZ, Krook, Jur, Antal, Martijn en als nieweling Maarten. De weersomstandigheden waren bijzonder. Overdag een warme zon met weinig tot geen wind. 's Nachts een harde wind met donderend onweer! Op Terschelling konden we weer heerlijk loungen bij de Walvis en een balletje trappen voor de deur.

In het lang weekend van 29 t/m 31 augustus hebben we het Oostwad verkend vanuit Zoutkamp met de Lemsteraak in vissermanuitvoering 'De Maria Elisabeth' (LE53). Doel was Ameland en/of Schiermonnikoog, met een eventuele omweg via Noordpolderzijl (Zielhoes) of Ezumazijl. Daarnaast zouden we naar de Stadsfeesten in Dokkum gaan.
Opvarenden: Jur, Dick, HansM, HansZ, Erik, Pim, Martijn, Charles.
En wat was het geweldig weer! Droog en zonnig, rond de 25 graden en merendeels een aardige wind. Op donderdagavond kwamen 5 van de 8 leden in Zoutkamp aan boord. Na enkele drankjes zochten we de kooien op. Er was wat geklaag over muggen maar dat mocht de pret niet drukken.
Om half 8 's ochtend besloten we alvast via het Zoutkamperril naar Oostmahorn te varen en de vrijdagkomers met hun auto daar heen te dirigeren. We legden aan bij de oude veerstijger van Oostmahorn, vlakbij Ezonstad. Hier kwamen Dick en Martijn aan boord en deden we enkele inkopen. Mensink had natuurlijk met name bier en worst ingeslagen (en bejaardenboter !). Vervolgens zetten we koers naar de sluizen van Lauwersoog, waar we vlot doorheen konden. Een bruidspaar op de pier kreeg de full moon van de bemanning en zwaaide vrolijk terug. Daarna begon het echte zeilen. Er moest behoorlijk gekruist worden over de ondiepe wadden en smalle vaargeul. We gingen uiteindelijk voor anker bij Engelsmanplaat en waadden naar de wal. Er werden kokkels verzameld voor het avondmaal en we liepen naar de hut op palen in het midden van de plaat. Tot onze verbazing bleek er een vogeltellend echtpaar aanwezig dat daar 2 weken zat. We waren boven welkom en ze vertelden wat over hun ervaringen en bezigheden. Na een hartelijk afscheid liepen we terug naar de boot en zochten nog wat kokkels. We zagen nog de MS Silverwind aankomen met 70 bruiloftsgasten. Tien keer per jaar kan vanuit de gemeente Dongeradeel in de hut op palen getrouwd worden! Er werd nog wat bij de boot gezwommen en na het opkomen van de vloed trokken we ons los om naar Lauwersoog terug te keren. De sluis bleek al dicht (we kwamen er iets na zevenen aan) en dus moesten we temidden van de hektrawlers aanmeren. Snel werd Jurriaan gebeld om zich naar Lauwersoog te verplaatsen. Het kwam goed uit want hij kon ons gedeeltelijk naar Dokkum brengen. Drie man liftten met de havenmeester in het open bakkie mee, met een snelheid van over de 100 km/uur ! Het bakkie was vies en spiegelglad van de olie. We konden ons ternauwernood aan de tralies vastklampen. In Dokkum waren net de stadsfeesten begonnen en liepen we langs de Zijl naar de kroeg op de hoek. Er was eigenlijk niet veel te doen en ook in de andere kroegen was er weinig leven in de brouwerij.

De volgende ochtend wekten we onze Engelse buren (Mensink zou Londen OS 2012 met ze regelen) en vertrokken richting Schiermonnikoog. Na een mooie en zonnige tocht slingerden we ons langs de takkenroute de haven binnen. We legden aan de kop van de steiger aan en liepen naar het restaurant voor een lekker kopje koffie met gebak. Tjitske schrok zich rot toen we haar aan haar t-shirt herkenden! Zes man gingen vervolgens naar het dorp en liepen door naar het strand. Pim en Charles bleven op de boot. Maar goed ook, want de boot moest verplaatst worden! Op het strand werd een heerlijk potje voetvolley gespeeld. Het team van Erik, Hans en Dick won in 3 enerverende sets. Na een drankje op het terras van de strandtent en een beetje pootjebaden vertrokken we. Dick, Erik, Jur en Martijn gingen boodschappen doen ter voorbereiding van het kokkelmaal. Hans en Hans bleven nog even bieren op het terras en namen de bus naar het dorp. Bij Hotel Van der Werff werd een ouderwets biljartje gelegd en maakte Hans M nieuwe vrienden met de lokale baardmans. HansZ voegde zich bij de kokkel-eters aan boord, terwijl HansM de avond voorbereidde in de diner-room van Van der Werff. Nadat de crew Pim vooruit had gestuurd voor de Eerste Hulp ontdekten we hem uiteindelijk aan een copieus diner. Het volk aan belendende tafels keek iets minder blij. Vervolgens splitste de groep zich op in een clubje biljarters en een clubje terras-zitters, die uiteindelijk gezamenlijk rond 23 uur naar de fameuze Tox-bar verplaatsten. En daar weten de Heeren van Schokland wel een feestje te bouwen! Onze bootbuurvrouw Maria had het maar voor het uitkiezen qua swingpartners en dat lukte prima! Nadat we het licht uit hadden gedaan en als een roosje sliepen stond de crew zondagochtend weer fris en fruitig op. Het was weer mooi weer en het waterpeil was weer gestegen. Onder een mooi briesje voeren we terug naar Lauwersoog. Dick stapte hier af, na eerste vergeefs aan een dukdalf te proberen uitstappen. Volgende stop was Oostmahorn waar Jur en Martijn afhaakten en de rest nog even een terrasje pikten bij Paviljoen Toxopeus. Via een boogje langs Ezumazijl werd uiteindelijk via het Zoutkamperril de haven van het Hunzegat bereikt. Ter gelegenheid van Mensinks verjaardag namen we bij de sluis in Zoutkamp nog een biertje, alvorens de nieuwe Doutzen Kroes te ontdekken en ieder ons weegs te gaan. De fotos van Martijn vind je alvast hier.

De fotos van Charles vind je hier.
Zie de compilatie op YouTube

2009

In het weekend van 6 em 7 juni varen we uit met 8 man: HansM, HansZ, Robert, Pim, Erik, Wim, Charles en als nieuwe gast een maat van HansM: Michiel Visser. Voor de continue afwisseling hebben we gekozen voor 2 prachtige kleinere schepen ipv 1 grote. Het gaat om een Vollenhovense Bol, de Obelix van 8,10 meter en een Cornish Crabber, ongeveer 7,50 meter. Beide hebben een diepgang van ongeveer 75 cm. Deze schepen liggen in Oostmahorn, de plek waar we vorig jaar augustus even een tussenstop maakten en oa Dick aan boord kwam, niet ver van Lauwersoog. We kunnen vrijdagnamiddag aan boord en zeilen met gunstig tij van zaterdagochtend tot zondagmiddag het Wad op richting Schiermonnikoog en Engelsmanplaat.

In het najaar is het de bedoeling vanuit Harlingen of Makkum te gaan varen. Een andere optie is om eens met een Noordkaper te gaan varen op het IJsselmeer.

Voor 2010 zijn we vast van plan weer met de Maria Elisabeth te gaan varen. Dan gaan we vrijdagochtend op tijd weg om over het wantij naar Ameland te kunnen. Eventuele laatkomers of vroeggaanders kunnen de speedboat-taxi van of naar Ameland nemen.
Ook de nieuwe Wieringer Aak van Minse Dijkstra, Hoop op Zegen is een optie.

De Saeftinge in Makkum, september 2006 De Heeren van Schokland met de Saeftinge op het Wad, september 2006

De Heeren onderweg 2003 Met De Morgenster op het Wad, oktober 2003

De Heeren op Terschelling, mei 2001 Met De Morgenster op het Wad, oktober 2003

Met De Morgenster op het Wad, mei 2004

Lemsteraak De Schokland

De Schokland in Makkum��

De lemsteraak "Schokland" is in 1919 in Nieuwendam op de werf van G. de Vriesch-Lentsch gebouwd naar een eigenzinnig ontwerp van Thiebout. De opdracht tot de bouw werd gegeven door Rijkswaterstaat. Dit "rijksvaartuig" onderhield de verbinding tussen het toenmalige eiland Schokland in de Zuiderzee en de vaste wal (voornamelijk Kampen). Bijnaam van de Schokker bevolking voor het schip was 'Het Verken'. De Schokland is ingeschreven in het stamboekregister rond- en platbodems.

Afmetingen en maten van de Schokland (zeilnummer VA 68):

Lengte 13,50 m; breedte 4,00 m; diepgang 1,10 m. De hoogte van de mast boven water is 15,00 m. De waterverplaatsing is 18 ton en de rompsnelheid is 7-8 knopen. De dieseltanks hebben een inhoud van 300 liter en de watertanks zijn 200 liter groot. Het zeiloppervlak aan de wind is 85 m� (ex. de halfwinder, die is 75 m�). De motor is een 80 pk Lister diesel met een PRM keer-koppeling (2:1). De rompsnelheid vraagt 1700 omw./min., het maximum aantal toeren 1900 omw./min.. Elektra is 24 volt.

Zeilen:

Grootzeil, Fok en Kluiver. Bij windkracht 4/5 kluiver weghalen. Bij windkracht 5 en 6 eerste/tweede rif in het grootzeil en bij windkracht 7 derde rif in het grootzeil en eerste rif in de fok. Bij windkracht 7 is het niet raadzaam om uit te varen. Bij windkracht 8 of meer is het niet toegestaan om uit te varen. De aak is uitgerust met bakstenen; vanaf windkracht 3 en te allen tijde met de halfwinder, is het verplicht deze te gebruiken

Zeil en zon��

Teken ons Logboek
Bekijk ons Logboek

Krijg het echte Terschelling-gevoel met een bezoek aan onze vriend Hessel
Wellicht is het een goed idee ons de volgende keer op tijd aan te melden voor het strandzeilen
Beleef het echte voormalige eiland Schokland online.

Een aanrader is om ook eens met je collega's voor een bedrijfsuitje, met je familie voor een feestje, of je eigen bruiloft aan te monsteren op een authentiek zeilschip op de Nederlandse wateren zoals de tjalkjachten Pallieter of Carpe Diem.

Voor het echte ruige werk op de Friese meren moet je gaan skutsjesilen, bv. met de Lonneke van Jappie Bandstra uit Stavoren of de Oude Zeug van Minse Dijkstra.

De weekendtrip naar Dublin , rond 1 september 2001 (verjaardag kapitein Hans en Ierland-Nederland).

Schokland in Harlingen

Kijk ook eens op de pagina met de trip van De Meeuw, klik dan hier.

De crew met beeld en geluid ! Voor meer foto's van de trips bekijk dan het Friends fotoalbum.

Mensink Gallery:
Hans Mensink vat de bull bij de horens ! Hans Mensink, mental coach van Tour- en Girowinnaar Alberto Contador !