Achtung - Genußrädler unterwegs!!!!!!!!!!!

Hva er en Genußradler? Fritt oversatt betyr dette en som sykler for nytelsens skyld. For oss som skal på denne turen betyr det at vi sykler for turens skyld, vi sykler for spennende gastronomiske erfaringer underveis, vi sykler for godt og spennende drikke, kulturelle inntrykk, spennende steder, vi sykler for latter og glede. Kort sagt - for nytelsens skyld.

Jeg har studert kartbøker og brukt internet for å komme med ett forslag til hvordan jeg kunne tenke meg å sykle de strekningene vi skal igjennom. Endringer kan komme etter hvert, kom gjerne med innspill.

Søndag 24.juli: Tulln – Wien               34 km

Den første strekningen vi skal sykle stiller oss øyeblikkelig overfor valgets kvaler, hvilken side av Donau skal vi sykle på? Hver dag må vi velge, riktignok kan vi krysse Donau med små ferger eller på broer flere steder. Velge må vi allikevel, vi kan ikke få med oss alt. Fra Tulln er imidlertid valget noe enklere. Søndag morgen får vi syklene, avreise fra båten ikke senere enn 10:30.

For de som blir om bord går turen til Wien, der båten ankommer Wien-Nussdorf kl. 12:30

Jeg velger høyre bredd, der det er mer å se på de første 15 km. Før jeg drar fra Tulln tar jeg en tur innom Tulln sentrum og kikker litt rundt, sannsynligvis avsluttes runden med en liten forfriskning før jeg tråkker av sted mot Grafenstein, 15 km unna. Turen går langs Donau, igjennom landsbyer, Langenlebarn, Muckendorf passeres før Grafenstein med borgen Grafenstein dukker opp. Grafenstein er spennende og en grundig kikk både på byen og borgen har jeg på planen. Etter Grafenstein går turen til Klosterneuburg. Litt kulturelt påfyll finner jeg på kunstmuseum, Sammlung Essl, som er den største private kunstsamlingen i Østerrike. Deretter skal jeg se Chorherrenstift Klosterneuburg, før jeg setter strek for kultur for denne dagen og tråkker videre til Wien-Nussdorf og møter båten.

Målet mitt er å ankomme båten ca. kl 15:30, men ikke før jeg har tatt en forfriskning eller 2 eller 3 hos ”Donau Fritzi”, en kollega av Egil Madsen, men i motsetning til Egil har han servering av drikke!!!

Etter en dusj setter jeg kursen inn til Wien for en liten rundtur og deretter ett herremåltid, sannsynligvis i Bitzingers Augustinerkeller på Augustiner plass. Tilbake til båten i god tid før avreise kl 21:00.

For en dag dette skal bli!!!

Mandag 25.juli: Komarno – Eztegerom

Den delte by” Komarno. Her ankommer vi om morgenen mandag. Dagen starter med frokost om bord før vi reiser av sted på sykkelen. Denne morgenen hopper jeg over dusjing om bord, etter frokosten tråkker jeg inn til Komarno og går i Thermalbad, ett utendørs anlegg med varme kilder for ett forfriskende varmt bad, sikkert også fullt av mineraler!!! Deretter tar jeg turen tilbake til Komarno senter, en rask titt på byen med severdigheter som Europa Plassen bygget i 1999-2000, som symboliserer alle Europas land, hver land har sitt hus, før jeg igjen står overfor valgets kvaler, høyre eller venstre bredd. Mange kirker i Komarno, disse tar Gro Madsen seg av.

For de som blir om bord går turen til Etzergom, der båten ankommer kl. 16:00

Høyre eller venstre bredd? Denne strekningen er spesiell, Donau er grensen mellom Slovakia og Ungarn. Jeg velger venstre bredd, jeg vil sykle i Slovakia. Høyre bredd er i Ungarn. Så jeg velger venstre bredd, tar passet i baklommen og sykler over broen som binder sammen Ungarn og Slovakia. De av oss som ønsker en fysisk utfordring, sykler på høyre bredd og legger inn en liten omvei via Tata, denne ruten går over berg og dal. Jeg derimot vil utforske Donau fra Slovakia. Bedagelig tråkking langs stille veier, igjennom den ene landsbyen etter den andre. Første stopp blir ved utgravningen ved i Kelemanita, gamle romerske anlegg som graves ut. Etter en runde på utgravningene bærer det videre mot Eztergom og jeg vil aktivt starte jakten på en passende kneipe for litt forfriskninger.  Visste du at beste musserende vin utenom Champagne er Sekt Pálffy. Produsent Vino Nitra i Slovakia! Gjett om den vinen finnes på bedre spisesteder i Slovakia. Det er noen restauranter som anbefales på veien, så muligheten for å innta litt god mat og noe godt drikke er tilstede. Siste byen i Slovakia er Sturovo, der jeg krysser grensen, tråkker inn til Esztergom og finner båten. Båten ligger rett til høyre for broen over Donau, regner med at hvis noe av Genußradler gjengen er ombord så blir vi mottatt med vinking og stor begeistring.

Det er mulig å innta en middag ombord, men allikevel er det ikke umulig at jeg velger å spise middag inne i Eztergom.

Forsiden

Tirsdag 26.juli: Eztegerom - Vac (eller helt til Budapest?)

Denne dagen er det ikke vanskelig å velge side av Donau. Høyre bredd, det må bli høyre bredd idag. Iallefall de første kilometrene.

For de som blir om bord går turen fra Etzergom til Vac og så Budapest, der båten ankommer kl. 17:00

Jeg vil ha best mulig utsikt til fjellet Badzas, som er på venstre siden i det såkalte Donau-kneet. Bør være en fin sving (og lang) på høyre siden. Veien går igjennom Dömös, som inneholder både det ene og det andre, så her kan vi innta forfriskninger og annet godt. Fra Dömös fortsetter jeg videre til Visegrad, jeg vil ta en titt på Kongepalasset og Salamontårnet. Et kort avbrekk etter dette vil helt sikkert finne sted, før jeg igjen tråkker mot Budapest. En liten fergetur tar meg over til halvøya Szentendre til byen Thoitotfalu. De som vil til Vac tar til høyre. Vac er en kunsterby, og der er det også mulig å møte båten for de som ikke orker mer. Vac er også på venstre side, så her må Donau krysses. Korteste vei til Budapest er rett fram. Jeg vil til Vac, jeg vil på fotomuseum. Den eneste fabrikken i hele daværende Østblokken som produserte fotoapparater ligger her med eget museum. Jeg vil også ta en titt på triumfbuen og siden Gro er med - nå er det tid for en kirke. Basilikaen i Vac, der vil jeg inn før forfriskninger inntaes på Marcius plassen, en plass omgitt av verneverdige bygninger. Her er det historisk sus hele veien.

For de som blir ombord, så er det vel bare å trekke seg tilbake til baren via dusjen. Vi andre tråkker på, målet er å rulle inn i Budapest som seierherrer på våre stolte gangere. Vi har kjempet en kamp mot mygg, motbakker, sure bartendere, køer, bankkautomater, motbakker, solskinn, motvind og såre romper - og vi har klart det.

Båten legger til på høyre bredd, ved Gellert-hegy, sentralt i Budapest. Vi må krysse Donau, det er mange broer å velge mellom. Vel framme ved båten er det tid til en rask dusj før JEG drar til Belcanto og spiser middag kl. 19:00. Deretter går turen til Old Man Music Pub for en "full fres - all out" aften.

Det blir en dag full av morsomme opplevelser og spennende inntrykk - jeg gleder meg.

Torsdag 28.juli: Hainburg – Wien 50.5 km

Denne strekninger er en perle. på sin måte. Høyre eller venstre bredd gir seg selv, jeg velger å kjøre igjennom våtmarksområdet Hainburg. Men først en runde i Hainburg, en liten by med en svært dramatisk historie, inn i Hainburg kjører jeg Blutgässchen – blodsmuget – som går ned til Fischertor – 12.07.1683 skjedde det dramatiske ting her. Etter Hainburg og kanskje noe svalende drikke, krysser jeg Donau og setter kursen mot Wien igjennom våtmarksområdet. Første stopp er slottet Ecartsau, deretter schloss Orth, før jeg svinger av hovedveien og kjører ned til Schiffsmühle, den siste flytende møllen som fremdeles er i bruk på Donau. Etter en runde på denne utrolige konstruksjonen går turen til Gasthaus Uferhaus, for forfriskninger. Etter inntak av forfriskninger og kanskje litt god mat, sykler jeg fokusert innover mot Wien. Turen går delvis på historisk grunn, bla. forbi stedet der Napoleon hadde hovedkvarteret sitt i 1809 felttoget.

Siste strekningen inn mot Wien går over Praterbrücke, igjennom Prateren før vi igjen må velge. De med melkesyre i bena tar veien langs Donau rett til båten, jeg kjører inn mot sentrum og igjennom sentrum for å få med noen inntrykk før jeg igjen setter meg ned hos Donau-Fritzi med kaldt drikke.

Fredag 29.juli: Dürnstein - Marbach 40 km

M/S Dunaj legger til på høyre bredd rett utenfor sentrum av Dürnstein. Jeg velger å starte på denne siden av Donau, Dürnstein er en perle langs Donau, litt tidlig på dagen for gastronomiske opplevelser, det kan imidlertid godt tenkes at det blir tid til en forfriskning før turen går videre på høyre bredd.

Fra Dürnstein triller jeg mot Spitz, Weissenkirchen og Aggsbach Markt står for høydepunktene, forfriskninger underveis inntas i Zum Kranz i Aggsbach - Genußradler velkommen!!

Husk - her kjører vi igjennom det beste vinområdet i Wachau - i Spitz er det kanskje tid for en prøvesmaking før ruinen Hinterhaus avlegges ett besøk.

Deretter vil det bli ett hardkjør (Tour de France tempo) til Melk, der jeg skal se på Benidiktinerklosteret. Dette kan gi litt stress, men belønningen er å få se dette fantastiske byggverket, som jeg hittil kun har sett fra bilen på motorveien mellom Salzburg og Wien.

Fra Melk går turen videre på venstre bredd. Jeg krysser Donau ved Pöchlarn og turen avsluttes ved Marbach.