home

live chat

profile

w e l c o m e

Meidän reissu alkoi 9.8. kun ajoimme Jukan kanssa Helsinkiin ja poimimme kyytiin sisareni Marian ja poikaystävänsä Johnin. Maria ja John muuttivat jokin aika sitten Lontoosta Amsterdamiin ja reissun tarkoituksena oli vierailla heidän uudessa kodissaan. Koska Maria ja John olivat sopivasti tulossa Suomeen juuri lomamme aluksi, sovittiin, että me viemme heidät kotiin autolla. Niinpä ajoimme laivaan Helsingissä ja seuraavana aamuna rantauduimme Tukholmaan. Setäni asuu perheineen Tukholmassa ja olivat meitä sitten vastassa. Siksi olikin jo päivä pitkällä kun vihdoin jatkoimme eteenpäin. Valitettavasti meillä oli myös tiukka aikataulu: Johnin piti olla maanantaina töissä! Meillä oli siis vajaa kaksi päivää aikaa ajaa perille. Olin myös kuullut että Tanska on kallis majoittumismaa, joten olimme päättäneet mennä Saksaan asti. Ruotsissa ajelimme Malmöhön ja Juutinrauman sillalle, olihan tuo ihan kiva kokemus, nätit maisemat. Tosin siihen mennessä oli jo selvinnyt että kiire on... kello taisi olla 19.30 paikkeilla kun viimein olimme Tanskan puolella. Meillä ei myöskään ollut mitään tietoa lauttojen kulkemisista: Ajoimme siis Tanskan ja Saksan välisien lauttojen satamaan ja toivoimme että pääsisimme vielä lautalle. Kello oli tässä vaiheessa jo yli 9 illalla.

Ehdimme lautalle (ei lainkaan paikallista rahaa, onneksi luottokortti kävi maksuvälineenä) ja vajaan tunnin kuluttua olimmekin Saksassa. Päätimme että lähestulkoon ensimmäinen majoitusmahd. kelpaa. Emme kuitenkaan ihan satamassa olevasta käyneet kysymässä. Muutaman kymmenen kilometrin päässä oli hotelli, jonka piha oli aivan täysi autoja. Kävimme kuitenkin kysymässä: 160 euroa "perhehuoneesta"... päätimme jatkaa matkaa... No lopulta löysimme sitten itsemme Lyypekistä, mitään muita vaihtoehtoja emme siinä välillä huomanneet. Kellokin oli jo päälle 11 joten ihan pienet hotellit olivat kovin pimeinä... Lyypekin keskustassa ei näkynyt vaihtoehtoja ja väki autossa oli jo sen verran epätoivoista että melkein mikä tahansa olisi käynyt: Ei muuta kuin Lyypekin Scandiciin, 115 euroa per 2 hengen huone (sis alennuksen jonka saimme kun tulimme niin myöhään....)!

Aamupalan jälkeen jatkoimme kohti Amsterdamia ja perillä olimme hyvissä ajoin, ehdimme illalla vielä tutustua kaupunkiin. Niin ja kehittämään siskon kanssa sellaisen riidan että John toimi tulkkina pitkän aikaa... :) Amsterdamissa yövyimme Marialla ja Johnilla joten siinä kohtaa jäi yöpymiskulut tuparilahjan hintaisiksi :)

Parkkeeraaminen oli Amsterdamissa ihan hillitön tuska. Maria ja John asuu ihan keskustassa, joten kämpän lähistö oli ihan sula mahdottomuus (Maria ja John olivat "selvittäneet" paikoitusasiat ennen tuloamme). Loppuviimeksi päädyimme parkkeeraamaan kilometrien päähän ja onnistuimme saamaan parkkisakotkin. Hyvä kuitenkin että vain yhdet, potentiaalia oli kuitenkin ainakin kolmiin....

Tiistaina kävimme Brysselissä junalla, se oli ihan sellainen pikapyrähdys. Lounaalla. Se oli ihan hauska reissu. Jukka sai päähänsä että käydään vielä Luxemburgissa ennen kotiin paluuta ja niinpä sitten keskiviikkona lähdimme ajelemaan. Lähtö vain jäi kovin myöhään kun Amsterdamissakin oli vielä nähtävää ja sitten autonhakureissulla eksyimme aika mukavasti ja ajoimme Amsterdamia ympäri. Kello taisi taas olla kahdeksan illalla ennenkuin matka alkoi ja niinpä Maastrichtin kohdalla se näytti jo niin paljon että oli pakko antaa periksi. Maastrichtin lentokentän viereinen hotelli, 70,50 euroa, ei aamupalaa (11 euroa / henkilö!)

Seuraavana aamuna jatkoimme Luxemburgia kohden. Maisemat oli tosi hienot mutta kylissä oli autiota, ihmeteltiin kovasti että mikä on kun kaikki oli kiinni lukuunottamatta muutamaa huoltoasemaa... Kun pääsimme Luxemburgin kaupunkiin ja siellä turisti-infoon, sekin selvisi: Bank Holiday. Kiertelimme aikamme kaupunkia ja söimme keskustassa ravintolan terassilla, ilma oli todella ihana mutta seurassa olisi ollut toivomisen varaa: joka puolella englantilaisia jalkapallofaneja (futispaidoissa) ja ryhmähengen kohottamiseksi aina silloin tällöin innostuivat Ipswitch - huutoihin. Ihan oikeasti tuntui että muita siellä ei ollut, porukka oli TODELLA suuri, ei mikään kaksikymmentä henkeä vaan reilusti enemmän! Sitten ei auttanut muu kuin lähteä ajamaan kohti Saksaa, tavoitteena oli ennättää mahd. lähelle Rostockia kun tarinat kertoivat että sinne saattaa kestää aika kauan vaikkei matka olisikaan pitkä. Muutaman harhailun jälkeen ennätimme sitten Hannoveriin, ja oli taas lähellä puoltayötä kun hotellia etsimme. . Automatic Check-In osoittautui kirosanaksi aika pikaiseen ja kriteeriksi tuli: kunhan on ihminen tiskin takana... Onneksi löysimme sitten Holiday Innin (kampanjahinta 57 euroa!)

Ensi kerraksi opittua? Yöpymispaikan etsintä on ehdottomasti aloitettava ENNEN kuin on kuoleman väsynyt... ENNEN puoltayötä....Muutenkin ajattelin että voisi jopa vallan varata sitä majoittumista. Meillä oli myös teltta mukana mutta leirintäalueille pitää kyllä ennättää ennen yötä.. Meidän reissu oli niin kovin "ex tempore" tyyppinen, kun en osannut yhtään arvata, mihin asti ehtisimme lauantain aikana ja loppuosa nyt oli ihan täydellisen sävellystä kun vasta siellä keksittiin että mennäänpä pidemmälle. Ajomatkat kyllä jätetään lyhemmiksi ensi kerralla, ei tollasessa "hirveellä-haipakalla-paikasta-A-paikkaan-B" ole kyllä hirveesti järkeä.. :)

Ajankohta meillä on vielä täysin avoin, jos on sen suhteen hyviä ideoita niin ehdotuksia otetaan vastaan. Elokuu nyt on ihan poissuljettu vaihtoehto kun tuohon suuntaan lähtee. Meillä oli kyllä tosi hyvä tuuri kelien yms. suhteen, missään ei oikeasti satanut eikä juuri näkynyt tulvista merkkiäkään vaikka ajankohta oli juuri se samainen, Belgiassakin alkoi ilmeisesti hyvin pian sen jälkeen kun me olemme sieltä ohi ajaneet.

Vaatteitakin voisi pakata säästeliäämmin, ei niille "paremmille vaatteille" juuri tullut käyttöä, se oli melkein shortsit & t-paita yhdistelmää koko ajan, tuonne tosin täytyy kai ottaa vähän lämmintäkin mukaan.