From Harakahdaily http://harakahdaily.com

Tidak wujud perpecahan dalam masyarakat

Orang ramai yang ditanya menafikan ujudnya perpecahan di dalam masyarakat seperti mana dakwaan pihak tertentu malah rakyat di kampung-kampung hidup seperti biasa.

Mereka berkata tiada perpecahan berlaku sebagaimana dakwaan media yang memetik pendapat 'orang politik' khasnya ahli politik yang baru ditunjuk sebagai bakal pemimpin Umno.

"Hanya dia yang beria-ia bercakap soal tersebut kononya ujud perpecahan dalam masyarakat sehingga mengheret Sultan campur tangan dalam isu tersebut, mana ada perpecahan dalam kampung kalau di bandar tempat tinggal menteri biasalah dengan jiran sendiri pun tak kenal," ujar mereka.

Pemerhati politik di sini berkata, isu perpecahan itu sebenarnya ialah isu Umno tetapi diolah menjadi isu nasional untuk kepentingan parti itu

"Umno sebenarnya yang berpecah akibat perebutan kuasa diantara pemimpin tertinggi parti yang berakhir dengan pemenjaraan Dato' Seri Anwar Ibrahim," ujarnya.

Ekoran itu ramai ahli Umno belot sehingga kehilangan negeri Terengganu dan banyak kerusi Parlimen serta di Dewan Undangan negeri (Dun) di Perlis,Kedah, Perak, Selangor dan Pahang dalam pilihan raya umum November lalu.

Tambahnya Umno sekarang sedang berhadapan dengan satu lagi perpecahan berikutan pemilihan pemimpinan parti itu Mei ini.

"Sebelum perpecahan berlaku, mereka sebut dulu soal perpecahan supaya apabila berlaku perpecahan, tidak memberi kesan yang besar terhadap mereka," ujar setiausaha penerangan PAS Lipis, Mustapha Sharip.

Tambahnya,itu memang sebahagian daripada perancangan rapi Umno, mereka belajar daripada kesilapan lalu untuk mengurangkan kesan terhadap parti mereka.